Laatste week Thailand! - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Vanessa Dorrestein - WaarBenJij.nu Laatste week Thailand! - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Vanessa Dorrestein - WaarBenJij.nu

Laatste week Thailand!

Door: Vanessa Dorrestein

Blijf op de hoogte en volg Vanessa

20 Mei 2016 | Thailand, Krabi

Dag 32
Ik lig in bed en ben wakker. Mijn wekker is nog niet gegaan. Ik besluit om alvast te gaan douchen want ik heb straks kookles deel 2! :-) Ik ben amper klaar met douchen en er wordt op de deur geklopt. Raar, denk ik. Nog een keer hard geklop. Ik doe open en er staat een jongen die vraagt: cooking class?? Nou je bent bijna een uur te vroeg! zeg ik. Bleek een foutje op het formulier te zijn... geef me 5 minuten! De jongen kijkt me ongeloofwaardig aan, want ik sta daar met mijn zeiknatte kop met haar en handboek omgeslagen. Binnen 4 minuten sta ik beneden, opgemaakt en wel! Speedy Gonzales, hè schat? ;) Ik stap ik de auto. Een soort groot uitgevallen tuktuk waarin je achterin plaatst neemt in een laadbak. Ik ontmoet een Nederlands stel. Leuke mensen! Later komt er nog een Nederlands stel bij en een meisje uit België. Heerlijk om weer even Nederlands te praten! Dat heb ik al bijna 3 weken niet gedaan! We rijden naar een lokale markt. We kopen wat verse producten en ik heb dit keer een goed Engels sprekende "gids". Ik zie de vrucht durian liggen. Als je in Azië bent geweest ken je deze vrucht zeker! Het is een grote ovale vrucht (ongeveer 30 cm), stekelige schil en stinkt ècht verschrikkelijk... in hotels hangen grote borden dat meebrengen van durian verboden is. Ik heb het er over met Thijs, een man uit de groep. We zijn allebei erg nieuwsgierig naar de smaak. We kopen het. Ik neem voor de zekerheid ook wat mangosteen mee als de smaak van de durian niet te harde is. Mangosteen is werkelijk de lekkerste vruchten die ik ken! Ik heb het voor het eerst in Java gegeten. Echt super lekker!

Aangekomen bij de kookschool mogen Thijs en ik de vrucht niet binnen opeten. We worden naar buiten gestuurd en krijgen allebei plastic handschoenen...Ik begin het gewoon spannend te vinden om dit te gaan eten! We staan buiten en halen de gele vrucht uit de verpakking. De lucht komt ons tegemoet. Kan de geur niet omschrijven. We kijken elkaar aan en ik zeg, het lijkt wel of we drugs gaan gebuiken of zo... Alsof we iets doen wat niet mag haha! We nemen allebei tegelijkertijd een hap. Als je de smaak moet omschrijven is het dit wat ik proef: karamel, banaan, vanille, kaas, ui en knoflook in de mix... You love it or you hate it, zeggen ze. Geen tussenweg mogelijk. Ik kijk Thijs aan en zijn gezicht spreekt boekdelen! Niet mijn ding, zegt hij. Ik eet het en ik vind het niet vies. Maar ook niet echt lekker of zo. Ik behoor dus bij een groep die niet bestaat... Niks nieuws haha! ;)

De kookles begint en het is echt een goede kookschool. Alles schoon en netjes, leuke groep mensen en een goede kok die ons alles in goed Engels uitlegt. Echt top! Mijn favoriete gerecht staat ook op het menu, Thaise kippensoep met kokosmelk, citroengras, gember en nog veel meer. Héérlijk! Echt een leuke leerzame dag en aan het einde van de dag kan ik geen 'Pad Thai' meer zeggen...

Dag 33
Vandaag ga ik naar Chang Rai. Dat ligt een stuk verder dan Chang Mai, waar ik verblijf. Ik wil de bekende witte tempel zien. Het is 7 uur en ik zit voor de receptie te wachten. 25 minuten later is er nog geen busje te zien. Ik begin een beetje zenuwachtig te worden en krijg een flash back naar Yogjakarta met mijn trip naar de Borobudur....de vrouw van de receptie gaat bellen. Ze komen eraan zegt ze! Inmiddels 8 uur. Nog niemand. De vrouw heeft inmiddels een 2e keer gebeld en daar komt het busje, gelukkig!

8:15 uur. We zitten eindelijk in de mini bus en er wordt gevraagd naar ons paspoort. Die heb ik niet zeg ik. De vrouw vraagt schreeuwend waarom niet. Dus ik zeg rustig dat mij dat niet verteld is bij het boeken van de trip. Dan heb je pech zegt ze want we gaan niet terug. Dan wacht je maar in de auto als wij de excursies doen. Jij was namelijk al véél te laat want je stond niet bij de receptie en we hebben al haast. Er knapt iets in me... IK WAS TE LAAT? EN IK HEB NU PECH? MOET IK MAAR IN DE AUTO WACHTEN?!? Zeg ik rustig maar met verheven stem. We gaan gewoon wél terug naar mijn hotel, zeg ik en gaan nú mijn paspoort ophalen. Ze kijkt me aan en weet dat het menes is. Oké... zegt ze. We draaien om. De volgende vraag is, wie gaat er mee met de boot naar Laos? Ik wist niks van een boot naar Laos. Dat hoor ik nu ter plekke. Ik zeg nee ik niet. Dan heb je ook je paspoort niet nodig! Schreeuwt ze. Nou dan draai je weer om en rijden we lekker verder! zeg ik. Ik heb geen eens zin meer om op die boot te gaan! Begint lekker, wat een drama! Hahahaha! Ik kom er achter dat ik ook nog eens veel te veel heb betaald voor mijn trip in vergelijking met de rest van de mensen in de bus en het duurt even voor ik mijn boosheid kan laten varen...

Aangekomen in Chang Rai, 3 uur later. We stappen uit en ik vind de tempel geweldig! Àlles wit! Mooi gezicht. Als ik dichterbij kom en het terrein op wandel zie ik dat dit een hele andere tempel is dan ik gewend ben. Een beetje eng eigenlijk... Vóór de tempel is een vijvertje waar allemaal handen uitsteken. Alsof mensen verdrinken of zo. Creapy. Ik loop de witte brug op en wil graag een foto. Er loopt net even niemand dus ik vraag een jongen of hij even snel een foto wil maken. Daarmee blokkeert hij de brug. Hij maakt er een hele fotosessie van en inmiddels is er een mega opstopping ontstaan achter hem. Ik voel me ongemakkelijk en wuif een paar keer dat het oké is maar hij gaat maar door. Er wordt omgeroepen door de luistprekers dat we door moeten lopen en het galmt over het hele park heen! Sta ik op die witte brug met echt honderden ogen op mij gericht...hahaha! Nou ja, ik kan in ieder geval weer lachen ;)

De dag verloopt verder rustig. We gaan naar de gouden driehoek waar Laos Thailand en Myanmar samen komen. De rest gaat op de boot en ik blijf alleen achter. Was eigenlijk wel prima! Ik loop rustig een rondje ik eet en drink wat in een tentje, kijk wat winkeltjes, er zijn boeddha's te zien en voor ik het weet is iedereen weer terug. Ik heb me prima vermaakt en de rest zegt dat het niet bijzonder was met de boot naar Laos. Niks gemist dus. Verder gaan we nog naar een langnek stam, van die vrouwen met ringen om hun nek, eten we wat met de groep (ik heb inmiddels vrienden gemaakt ;) ) en zien we nog een warm water bron. Achteraf best leuke dag!

Dag 34
Vandaag vind ik het tijd om weer eens wat tijd bij het zwembad door te brengen en even te rusten. Niks te doen. Dat kan ik heel goed. Gewoon zitten en om mij heen kijken naar al het moois in de wereld en daar ècht van genieten. Zoals de Italianen zo mooi kunnen zeggen: Il dolce far niente. The sweetness of doing nothing. Ik hou daar van. Helemaal als je een reis maakt zoals ik, dan zijn zulke momenten erg belangrijk.

Die avond ga ik naar de markt en loop lekker op mijn gemakje een beetje rond en neem voor de laatste keer een Thaise massage. Ja, op de markt ja ;) ik heb mij deze reis elke week 1x laten masseren. Geweldig. Alhoewel de Indonesische versie wel iets meer ontspanning geeft en de Thaise is vooral erg goed voor mijn spieren.

Dag 35
Nadat ik mijn lekkere kokos wafels heb gegeten van het mannetje op de hoek die hier elke ochtend met zijn vrouw staat te bakken neem ik plaats bij het zwembad. Ik vlieg vanmiddag naar Krabi. Ik neem een tuktuk naar het vliegveld en daar ga ik... op naar het zuiden, op naar het strand!

Dag 36
Ik ga vandaag rotsklimmen. Ik ben de enige klimmer samen met mijn gids. We worden opgehaald met de boot. Dit is mijn eerste ervaring met de long tail boat die erg bekend zijn in Thailand. Een leuke tocht! We komen aan bij een mooi stukje strand met een aantal enorme rotsen. Ik krijg eerst wat instructies en leer de belangrijke knopen te leggen. Dan ga ik proberen te klimmen op een klein stukje van een lage rots. Dat gaat goed. Nu gaan we hoger. Dat gaat ook goed. Het geeft eigenlijk best wel een kick als je de ring aanraakt, het hoogste punt, en dan weer naar beneden gaat. De 3e keer klimmen wordt al moeilijker. Het is heel erg inspannend en het is verschikkelijk warm. Je moet steeds héél goed voelen en kijken waar je je handen en voeten neerzet. Ik begin het leuk te vinden. Als ik helemaal boven ben, roept mijn gids dat ik om mij heen moet kijken. Ik kijk naar achteren en zie het mooie strand, de zee en hoe hoog ik wel niet ben...Wauw...! Ik bungel aan het touw in mijn tuigje ver boven de grond. Ik heb prachtig uitzicht! Hij laat me naar beneden en we gaan naar een andere rots 10 minuutjes lopen verderop. Deze is hoger èn moeilijker. Ik begin met mijn klim en ik begin het echt zwaar te krijgen. Mijn spieren trillen zo nu en dan, het zweet drupt van mijn lijf en druppels vallen naar beneden. Ik vind het echt eng. Ik denk niet dat ik ooit zo iets engs heb gedaan, serieus. Ik til mijn lijf steeds weer een halve meter omhoog. Het is zwaar. Echt. Je weet dat je vast zit aan een touw, maar toch! Je hoofd speelt een spelletje met je. Als ik nog 4 meter moet durf ik niet meer. Mijn gids roept dat hij mij niet naar beneden laat vóór ik het hoogste punt heb aangeraakt. Ik wil me niet laten kennen dus ik ga door. Niet nadenken. Gewoon klimmen. Nog 3 meter, nog 2, nog 1... ik raak het punt aan. Gehaald!!! Ik ben zó trots op mezelf! Ik heb een emotie die ik niet kan omschrijven en zelden heb gevoeld. Ik ben blij, bang, euforisch...zonder dat ik er erg in heb rollen de tranen over mijn wangen. Zo'n raar gevoel! Wat een kick...

Dag 37
Vandaag een dagje ontspanning op de agenda. Mag wel na gisteren ;)

Dag 38
Vandaag ga ik met een speedboot 8 eilandjes bezoeken, waaronder het beroemde eiland waar de film "The Beach" is opgenomen. Als we daar aankomen weet ik niet wat ik zie. Zó veel toeristen, niet normaal. Ik maak een foto van de mensen, niet van het strand. Na een uur gaan er boten weg. Eindelijk! Ik kan nu eindelijk strand zien. En wat een mooi strand is dit! Echt schitterend. Onze  gids verteld dat je hier vlakbij kunt slapen en dan vroeg in de ochtend of de avond een privé bootje kunt huren en dat hier dan (bijna) niemand is. Geweldig lijkt me dat...

Dag 39
Vandaag ga ik 4 eilandjes bekijken met de speedboot. De belangrijkste is Hong Island. Dit is serieus het mooiste strand dat ik tot nu toe heb gezien. Costa Rica was mooi, maar dit eilandje wint het. Hoewel gili Trawangan nog steeds mijn favoriet is ;) Er zijn weinig toeristen, de zee is zó mooi maar het zand is geweldig! het is zo zacht, zo wit en het voelt als poeder. Voelt zo lekker aan je voeten... ik ga de zee in en zeker 40 geel/zwarte visjes zwemmen om mij heen. Dit moment moet ik echt vastleggen in mijn herinneringen... ik zit uren op het strand en kijk en geniet.
Als ik een tip mag geven, boek deze trip en niet die drukke toeristische naar Koh Phi Phi. Geloof me.

Dag 40
Ik word vroeg opgehaald, 6 uur, bij mijn hotel. Het gaat nu echt beginnen. Mijn terugreis is van start gegaan! Ik vlieg van Krabi naar Bangkok en heb een prima vlucht.
Daar aangekomen heb ik een mooi hotel in een totaal ander gedeelte van Bangkok dan 3 weken geleden. Toen zat ik bij het drukke Khoa San road. Nu zit ik ook in een drukke wijk maar anders. Volwassener, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik verblijf in een leuke straat met veel eettentjes en eetkarretjes. In de buurt staan grote warenhuizen met de bekende westerse merken. Erg duur. Ik vind daar geen bal aan want dat kun je bij ons ook vinden.

Ik ga vandaag naar de weekend markt, Chatuchak. Erg leuke markt, fijne sfeer, netjes en georganiseerd, originele producten. Ik vind het een aanrader!

Dag 41
Als ik naar bed ga heb ik een kort nachtje. 4 uur sta ik op. Ik neem een taxi naar het vliegveld en val bijna meteen in slaap als ik instap. Ineens schrik ik wakker! Ik bedenk me dat ik niet heb gezegd wélk vliegveld...!!! Bangkok heeft namelijk 2 vliegvelden die 30 minuten uit elkaar liggen! We zijn er al bijna en tot mijn opluchting heeft de taxichauffeur op de juiste gegokt, pfffff! Gelukkig!
Ik hoef niet lang te wachten tot ik kan boarden en de reis gaat naar Amsterdam met tussenstop van 13 uur in Abu Dhabi.

In Abu Dhabi ontmoet ik een Duits stel en ik trek deze dag met hun op. We gaan naar overdekte markten, mooie winkelcentra en het strand. Aan het einde van de dag gaan we naar de grootste bezienswaardigheid van Abu Dhabi.  De Sjeik Zayed moskee. Wat ontzettend mooi! Het tapijt waar honderden vrouwen aan hebben gewerkt, de grootste kristallen kroonluchters die ik ooit heb gezien, het marmer dat ingelegd is, het is werkelijk prachtig en zeker de moeite waard om 2 uur rond te lopen.

We nemen een taxi naar het vliegveld en het wordt tijd om afscheid te nemen. Ik loop alleen naar het vliegtuig. Ik ben gewoon een beetje zenuwachtig om nu eindelijk weer naar huis te gaan!

In de afgelopen 6 weken heb ik echt een fantastisch avontuur beleefd!! Java, Bali, Gili Trawangan, Kuala Lumpur, Thailand, Abu Dhabi... Als je durft, zou ik het zeker aanraden om in ieder geval 1x in je leven alleen op reis te gaan. Ik heb fantastische lieve mensen ontmoet, ik heb echt prachtige dingen gezien. Ik heb geweldige dingen gedaan die ik nooit meer zal vergeten!  Maar 6 weken lang moest ik ook alles alleen doen en beslissen. Heb ik intens geluk gevoeld maar ook momenten van eenzaamheid en angst. Heb ik Jordi gemist, familie en vrienden. Mijn kat. Heb ik simpele dingen gemist als uit de kraan kunnen drinken. Maar vooral 6 weken lang geen kus voor het slapen gaan....

Dankjewel voor het lezen van mijn verslagen en jullie lieve woorden!

Het is fijn om weer thuis te zijn!!!! :-)

Kus van mij,
Vanessa

  • 21 Mei 2016 - 16:12

    Mams:

    Mooi verhaal weer maar ben blij dat je weer thuis bent X

  • 23 Mei 2016 - 00:26

    Fiona :

    Ik heb ook echt genoten van je verhalen de afgelopen weken, dankjewel darling. En ik ben ook blij dat je weer thuis bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Krabi

Indonesië

Na afscheid genomen te hebben van de mensen waar ik verschrikkelijk veel van hou, zit ik dan in het vliegtuig. We stijgen op en ik zie Nederland steeds kleiner en kleiner worden...ineens voel ik me niet meer zo stoer in me uppie en vraag ik mezelf af: waarom wilde ik dit ook alweer?!? Als ik de brieven en kaarten lees die ik last minute heb toegestopt gekregen heb ik het helemáál zwaar! Maar goed. Na een heerlijke maaltijd en een paar series gekeken te hebben doe ik mijn ogen dicht. Ik kan héérlijk languit liggen want heb niemand naast me! Top!
Na een tussenstop in Jakarta vlieg ik door naar Yogjakarta.

Eenmaal aangekomen op mijn accomodatie heb ik een zwembad! Heerlijk! het is ongeveer 34 graden maar voelt als 45...
Wat een hitte! Ik krijg een kamer direct aan het zwembad, goed geregeld ;) Dag 1 bestaat dan ook uit een beetje zwemmen en een rondje lopen in de buurt.

Dag 2 heb ik in de middag een tour in de achterwijken van Yogja (zoals ze hier Yogjakarta afkorten) met een local. Echt super interessant! Je leert niet alleen veel over de bevolking maar ook over de vele planten die daar langs de straat groeien. Van citroengras tot gemberwortels, van alles! De mensen in de wijken komen nieuwsgierig naar buiten. Ze willen weten waar we allemaal vandaan komen. De gids verteld : Rusland, Amerika, Polen, Holland... Holland?? Waar? Geen interesse in de andere landen, maar een Nederlandse vinden ze super interessant! Ik werd hartelijk welkom geheten. Wat me erg verbaasd eerlijk gezegd na onze geschiedenis. Wat betreft onze geschiedenis, je ziet hier daar nog best veel van terug. Veel oudere Indonesische mensen spreken Nederlands, of iig een paar woordjes. Een rok heet daar ook een rok en de woorden 'band velg' spreken voor zich. We kregen van alles te eten aangeboden. En toen kwam de ware Vanessa natuurlijk naar boven: alles proeven en alles proberen ;) zó lekker al dat eten! Ik werd aangekeken door de groep met grote ogen dat ik alles at, haha! That's me ;) Met de tour heb ik 2 leuke meiden leren kennen en daar ben ik gezellig mee wezen shoppen en hebben lekker gegeten samen.

Dag 3 ging ik naar de Borobudur. Een tempel dat eigenlijk geen tempel is en uit (#)stoepa's bestaat. Het hele inmense gebouw is gebouwd uit losse stenen, zonder voegsel!! Je voelt het zelfs als je eet overheen loopt. Ik stond om iets over 4 in de ochtend (!) klaar om opgehaald te worden. Toen er na een half uur nog niemand was gekomen begon ik me een beetje zorgen te maken...een bus verscheen uit het donker. Een horde mensen uit het gebouw naast mij stormde naar buiten. Ik er achteraan. Borobudur? Vroeg ik aan de man in de bus. En liet hem mijn kaartje zien. Yes, but not for you. Okééé. Duidelijk. Ik ging weer braaf op mijn plekje staan bij de receptie. Nog maar even wachten. Inmiddels kwart voor 5 geweest. De man van de receptie ijsbeerde lekker achter mij aan en snapte er ook niks van. Noodnummer maar bellen dan? Hij belde en kreeg iemand aan de lijn die beloofde direct terug te bellen. 20 minuten later nog niks. Goed. Dit gaat 'm dus niet worden dacht ik. Ze zijn me vergeten!! Om half 6 krijgt de receptie een telefoontje. Excuses. We zijn je vergeten op de lijst te zetten... terug naar bed dan maar... Die middag ga ik naar de Prambanan. En andere beroemde tempel (Unesco) Erg indrukwekkend! Het zijn grote torens met trappen ervoor. Als je omhoog loopt heeft elke trap een kamertje dat pikkedonker is. In dat kamertje staat een beeld van een van de vele goden die ze hier hebben. Beetje creapy zo in het donker maar met een lichtje erbij, super mooi! Die avond vroeg naar bed want ik had een herkansing voor de Borobudur!

Ik werd 20 minuten eerder opgehaald dan de afgesproken tijd. Overdrijven is ook een vak, haha! Maar goed. Ik zat in de bus en was onderweg. Weer 2 meiden leren kennen en samen een gids gedeeld ter plaatse. Wat een indrukwekkend bouwwerk! Niet normaal! Van het verhaal dat in de muren gekerfd staan tot de bovenste verdieping met de "bellen" met daarin de boeddha's! Echt: wauw!
Later die dag ben ik naar ford Vredeburg gegaan om een stukje geschiedenis te pakken en naar Malioboro Street geweest met de vele kraampjes langs de weg. Nummers uitgewisseld met de meiden en in een leuk restaurantje een hapje gegeten en mijn eerste Bintang biertje gedronken :)

Dag 5 is inmiddels aangebroken en terwijl ik dit schrijf zit ik in de trein naar Malang (bijna 9 uren lang). Het heeft er erg veel van weg dat dit de trein is naar Siberië... Mijn god. Van +35 naar -15. Ik zit hier dan ook met mijn jas aan een sjaal een trui een T-shirt en een lange broek, sokken en gympen nog te rillen als een rietje! Het meisje achter mij heeft zelfs handschoenen aangetrokken! Hahaha! Morgen zal ik de Bromo vulkaan gaan zien/beklimmen! Dan zal ik deze kleding ook allemaal nodig hebben ben ik bang ;) Ik kijk voor nu nog even uit het raam en zie de rijstvelden voorbijschieten. Ik geniet van mijn witte boterhammen met kaas en jam die het vrouwtje bij de receptie met liefde voor mij heeft gemaakt. Ik spreek jullie later!

X

(#)Stoepa
Een stoepa is een boeddhistisch bouwwerk dat de relieken (= as of persoonlijke bezittingen) van een boeddhistische heilige bevat. Een stoepa is van oorsprong een massieve ronde structuur, gebouwd op een vierkante verhoging.

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2016

Laatste week Thailand!

07 Mei 2016

Thailand! Tempels tempels tempels!

27 April 2016

Gili Trawangan, dokter part 2 en Kuala Lumpur!

23 April 2016

Zon, zee, kookles, dokter...!

16 April 2016

Van Java naar Bali
Vanessa

Actief sinds 05 Maart 2010
Verslag gelezen: 2221
Totaal aantal bezoekers 20234

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 25 April 2016

Indonesië

05 Augustus 2011 - 25 Augustus 2011

Polen-Tsjechië-Italië

11 September 2010 - 06 November 2010

Spaans in Salamanca

28 April 2010 - 19 Mei 2010

Costa Rica

18 April 2010 - 27 April 2010

Cambodja

05 April 2010 - 18 April 2010

China-Cambodja-Costa Rica

Landen bezocht: