Van Java naar Bali - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Vanessa Dorrestein - WaarBenJij.nu Van Java naar Bali - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Vanessa Dorrestein - WaarBenJij.nu

Van Java naar Bali

Door: Vanessa Dorrestein

Blijf op de hoogte en volg Vanessa

16 April 2016 | Indonesië, Malang

Waar waren we gebleven? Ow ja, ik zat in de trein van -15 naar Malang... eenmaal aangekomen bij het hotel staat er op mijn voucher dat ik om 1:30 uur wordt opgehaald om naar de Bromo vulkaan te gaan. Alleen zonder de vermelding AM of PM... ik ga er vanuit dat het de volgende dag in de middag is, maar ik wordt gelukkig aangesproken door iemand van de reisorganisatie die "toevallig" aanwezig was in het hotel en het blijkt 1:30 uur 's nachts te zijn! Kort nachtje dus...! Ik ga de straat op om wat te eten te halen. Er zijn geen toeristen te vinden. Ik haal eten bij een karretje langs de weg waar ik veel locals zie zitten. Ik wijs wat dingen aan en het enige wat ik weet is dat ik 'ajam' krijg,  kip dus. Ik eet naast de locals op een matje, half in de goot. Geweldig! Het smaakt heerlijk. Dit is het leven en beleven...

Ik heb een droom over Patrick Kluivert ( I know! Don't ask) als ik opschrik van de telefoon die naast mijn hoofd afgaat. Ik schrik me kapot! Ik kijk op mijn wekker: 12 uur midden in de nacht. Ik neem op. Receptie, je chauffeur staat te wachten...Huh??? Het is nog geen tijd, zeg ik. Ja maar hij is hier zegt de jongen van de receptie. Oké! Ik schiet in mijn kleren en poets mijn tanden snel. Ik ren naar beneden met mijn mega rugzak en loop naar de auto. De chauffeur vond het nodig om eerder te komen zei hij. Goed, maakt niet uit! Hij drinkt eerst zijn koffie op buiten de auto en ik neem plaats in de auto. Ik kijk naar mijn shirt en begin keihard te lachen! Ik heb een t-shirtje aan met een groot stuk gehaakt kant op mijn rug...alleen zit dat stuk nu aan de voorkant hahaha! je kijkt er dwars doorheen. Lekker in zo'n moslim gebied waar elke vrouw bedekt is, kom ik aanzetten met mijn shirt binnenstebuiten en achterstevoren hahaha! De auto heeft geblindeerde ramen dus ik kleed me snel even fatsoenlijk aan. Klaar voor vertrek!

Dag 6
Na uren in de auto gezeten te hebben en ik wat geslapen heb, komen we aan bij een plek waar we wisselen van auto. We gaan in een jeep de berg op. Wat een lawaai maakt dat ding! Eenmaal boven is het mega druk. Zó veel mensen! We staan op een platform en je ziet geen reet. Pikkedonker. Met mijn zaklamp zoek ik een plekje uit. Ik kom Nederlanders tegen die ik heb ontmoet bij de Prambanan in Yogja! Hoe bestaat het! 10 uur reizen verder en tref je elkaar daar. Samen met hen (en nog 1000 anderen) zie ik de zon opkomen en langzaam wordt de Bromo vulkaan zichtbaar. Wauw....wat een adembenemend uitzicht... Ik vertrek met de chauffeur naar de voet van de berg. Daar ga ik te paard verder tot aan de voet van de vulkaan. Daarna lopend, steil omhoog naar de krater. Eenmaal boven weet ik niet wat ik zie. Zó indrukwekkend! Maar tegelijkertijd ook zó angstaanjagend! Ik voel het gerommel onder mijn voeten, de stukken lava springen mee omhoog met de dikke rookwolken...ik krijg een gevoel in mijn buik dat het niet goed is met die vulkaan. Zo nu en dan is hij helemaal stil, en dat is het engste, daarna een "boem" en dikke rook... Ik besluit dat het tijd is om naar beneden te gaan, het voelt niet goed.
2 uur later zitten we in de auto. De chauffeur krijgt een berichtje binnen op zijn telefoon: vliegveld is gesloten en vulkaan kun je niet meer bereiken....hij is actiever geworden!

Aangekomen bij de slaapplaats ergens in de bergen, krijg ik mijn kamer. Ik leg mijn spullen op bed en verken de buurt een beetje. Na het eten ga ik terug naar mijn kamer. Ik kijk naar mijn fototoestel en ik weet meteen wat ik zie: een bed bug!!! Neeeee! Ik word gek! Ik pak mijn camera op en loop naar de receptie. Vrouw begint onverstaanbaar te blèren en ik krijg meteen een sleutel in mijn handen gedrukt van een andere kamer. Ze is blijkbaar bekend met bed bugs... agressief wordt het beestje gedood en ik ga naar mijn kamer. Ik gooi alles op de grond en ga alles doorzoeken op beestjes. Ik vind niks. Ik verhuis sowieso naar de andere kamer voor wederom een kort nachtje.

Dag 7
Ik heb een schat van een chauffeur. Mull heet hij. Hij brengt mij 2 dagen lang van A naar B. Hij staat al op mij te wachten als ik om 3:30 uur mijn kamer uit kom. We gaan op weg naar vulkaan nummer 2, de Ijen. Eenmaal aangekomen moet ik in mijn eentje naar boven wandelen in het donker. Ik heb een sterke zaklamp meegekregen en begin met lopen. Het is één weg omhoog. Ik moet zeggen dat ik niet zo snel bang ben in het donker maar ik vond het maar niks. Helemaal niet toen ik 1 van de werkers bij de vulkaan in het licht van mijn zaklamp ving. Ik schrok me rot! Na dik een half uur lopen ben ik nog niet eens halverwege. Ik heb me dik aangekleed, omdat het bij de Bromo stervens koud was. Hier dus niet. Het is inmiddels schemerig en ik kom één van de mijnwerkers tegen die sulfaat winnen uit de krater. Hij heeft een kar bij zich en haalt mij in. Ik stop even om op adem te komen. Zal me toch niet gebeuren dat ik door een oude man wordt ingehaald op een berg met een kar terwijl ik het met mijn rugzak met 1 flesje water al zwaar vind?? Ik loop achter hem aan en ik heb ineens dat liedje in mijn hoofd van de 7 dwergen...hé ho, hé ho... haha! Ik met een rugzak en een lampje en hij met zijn kar, achter elkaar aan, hahaha! Wat een lol heb ik in mijn eentje hè? ;) Wanneer ik de top bereik is het uitzicht echt prachtig! Een groot groen meer in de krater van de vulkaan. Maar wat een stank joh! Ik besluit dat ik een stuk naar beneden wil lopen, de krater in. Ik huur een gasmasker van 1 van de mijnwerkers. Deze mannen winnen sulfaat uit de krater van de vulkaan. Het is geel van kleur en ziet er interessant uit. Dit goedje wordt verkocht aan fabrieken die sulfaat verwerken voor in make-up, shampoos, om suiker wit te maken en zelfs in munitie. Ik  loop naar beneden en heb het zwaar. 3 truien, de zon op mijn kop èn rotsklimmen met een gasmasker op...zo'n gasmasker voelt alsof je ademt door een rietje en je dan nog inspannen. Die mannen lopen helemaal naar beneden, laden het spul in hun manden en gaan naar boven met zeker 40 kilo op hun rug. Respect. Ik ben een mietje.

Eenmaal terug bij de auto rijden we naar de haven. Ik zeg Mull gedag en stap op de veerboot naar Bali waar ik mijn reis ga voortzetten. Bali is in zicht en daarmee de grote boeddhabeelden. Op Java is meer dan 80% moslim terwijl op Bali bijna iedereen hindoeïstisch is. Ik neem een taxi naar mijn hotel en na bijna 2 aapjes aangereden te hebben kom ik aan in Lovina. Ik krijg een bungalow met een adembenemend uitzicht over zee...

Dag 8
Ik heb vandaag mijn eerste yoga les ever! 6:45 uur begint de les en ik ben als eerste aanwezig. De yoga wordt gegeven op een groot overdekt balkon met uitzicht op de zee en het zwembad met palmbomen er omheen. Als dat niet 'zen' is!? Ik heb de avond ervoor 2 vrouwen ontmoet en samen met hun volg ik de yogales. In de middag heb ik een massage geboekt. Héérlijk! Na de massage krijg ik een kopje verse gember thee en geniet van het uitzicht...zucht... Ik ben ontspannen...eindelijk!

Helaas wordt mijn "zen zijn" verstoord.
Ruzie gehad met de hoteleigenaar van The Hamsa resort. Een Fransman getrouwd met een Balinese. Deze man probeert je niet alleen een oor aan te naaien maar ook meteen een arm, 2 benen en 10 vingers...ik zal er verder niet op in gaan maar ik zou niemand aanraden om hier te verblijven vanwege hem. Hij heeft excuses aangeboden voor zijn temperament en zijn gedrag naar mij toe. Tja...

Dag 9
Yogales nummer 2. We beginnen met mediteren. Daarna volgt de les. Ik vind het moeilijk mij te concentreren en iedere keer als de instructrice "relax" zegt, denk ik aan het nummer 'Relax don't do it' van frankie goes to Hollywood...haha! Nou Vanessa goes to Indonesië en ik wil zeker wel relaxen! Rest van de dag lekker bij het zwembad en een boekje gelezen.

Dag 10
Vandaag ga ik met Valerija die ik hier heb ontmoet naar de tempels. Wederom woorden met de hoteleigenaar. Hij vind dat als wij een chauffeur huren voor een dag dat hij mag bepalen waar we heen gaan...sorry maar dan heb je aan ons een verkeerde. Verder een leuke dag gehad en veel moois gezien.

Dag 11
Laatste dagje hier in het noorden van Bali. We ontmoeten 2 meiden bij het zwembad en komen er achter dat Lovina veel meer te bieden heeft dan wij hebben gezien. We delen een taxi met z'n vieren en gaan een hapje eten in het centrum.

Dag 12
Na mijn laatste privé yogales vanaf het schitterende balkon met uitzicht vertrekken we met z'n vieren richting Ubud. Daar aangekomen gaat ieder zijn eigen weg. Ik neem een duik, slaap wat bij het zwembad en neem een wandeling. Ik koop wat souvenirs en eet tussen de locals. Heerlijk eten. In alle restaurants heb ik slecht gegeten, maar op straat: top! Ik heb hele gesprekken met de locals in zit er wel anderhalf uur. Geweldig.
Ik ga vroeg naar bed want de volgende ochtend heb ik een kookles in de Balinese keuken. Daarover volgende keer meer!

Dankjewel voor al jullie reacties! Zo leuk om te lezen!

Kus vanuit

  • 16 April 2016 - 08:18

    Vanessa :

    Kus vanuit Bali natuurlijk! ;)

  • 16 April 2016 - 08:21

    Celina :

    Wat leuk om te lezen weer! Beleef met het lezen weer oude mooie tijden! Je bent op een prachtige plek!

    Dikke x

  • 16 April 2016 - 08:44

    Jordi:

    Geweldig om te lezen weer schat!
    Zo leuk verteld.
    Droom je nou nog steeds over Patrick Kluivert? !

  • 16 April 2016 - 09:43

    Dav:

    Leuk stukje om te lezen! Wat n geweldige reis! X

  • 16 April 2016 - 12:24

    Bettina:

    Super leuk! Je wordt echt meegesleept in je verhalen. mooi omschreven. Veel plezier. X

  • 16 April 2016 - 17:10

    Remco Huijink:

    Leuk om te lezen vanessa !! Geniet ervan meid en mischien wel het belangrijkste ... kom lekker tot jezelf ! Dikke knuffel van ons

  • 16 April 2016 - 22:31

    Fiona :

    Heerlijk weer om je avonturen te lezen! Have fun darling!

  • 17 April 2016 - 14:13

    Linda:

    Wat een gave reis Vanessa. Leuk om te lezen!! Geniet lekker verder daar :)

  • 17 April 2016 - 16:41

    Jolanda:

    Ik vind het wel super stoer wat je allemaal doet. Heel leuk om te lezen en tussen de regels door zie ik dat je hier echt van geniet. ....echt gaaf hoor...ik dacht dat ik altijd zelfstandig was maar ik weet niet of ik zou doen wat jij tot nu toe doet. Maar je neemt me met je verslag een beetje mee....dus ben ik ook een klein beetje stoer....haha...nog heel veel plezier...

  • 22 April 2016 - 11:52

    Laura:

    Vanesje! Haha fantastisch verhaal weer. He ho he ho, zie je al helemaal lopen daar. Je geniet vollop lees ik, heerlijk! Heel veel plezier, make beautiful memories! X Lau

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Malang

Indonesië

Na afscheid genomen te hebben van de mensen waar ik verschrikkelijk veel van hou, zit ik dan in het vliegtuig. We stijgen op en ik zie Nederland steeds kleiner en kleiner worden...ineens voel ik me niet meer zo stoer in me uppie en vraag ik mezelf af: waarom wilde ik dit ook alweer?!? Als ik de brieven en kaarten lees die ik last minute heb toegestopt gekregen heb ik het helemáál zwaar! Maar goed. Na een heerlijke maaltijd en een paar series gekeken te hebben doe ik mijn ogen dicht. Ik kan héérlijk languit liggen want heb niemand naast me! Top!
Na een tussenstop in Jakarta vlieg ik door naar Yogjakarta.

Eenmaal aangekomen op mijn accomodatie heb ik een zwembad! Heerlijk! het is ongeveer 34 graden maar voelt als 45...
Wat een hitte! Ik krijg een kamer direct aan het zwembad, goed geregeld ;) Dag 1 bestaat dan ook uit een beetje zwemmen en een rondje lopen in de buurt.

Dag 2 heb ik in de middag een tour in de achterwijken van Yogja (zoals ze hier Yogjakarta afkorten) met een local. Echt super interessant! Je leert niet alleen veel over de bevolking maar ook over de vele planten die daar langs de straat groeien. Van citroengras tot gemberwortels, van alles! De mensen in de wijken komen nieuwsgierig naar buiten. Ze willen weten waar we allemaal vandaan komen. De gids verteld : Rusland, Amerika, Polen, Holland... Holland?? Waar? Geen interesse in de andere landen, maar een Nederlandse vinden ze super interessant! Ik werd hartelijk welkom geheten. Wat me erg verbaasd eerlijk gezegd na onze geschiedenis. Wat betreft onze geschiedenis, je ziet hier daar nog best veel van terug. Veel oudere Indonesische mensen spreken Nederlands, of iig een paar woordjes. Een rok heet daar ook een rok en de woorden 'band velg' spreken voor zich. We kregen van alles te eten aangeboden. En toen kwam de ware Vanessa natuurlijk naar boven: alles proeven en alles proberen ;) zó lekker al dat eten! Ik werd aangekeken door de groep met grote ogen dat ik alles at, haha! That's me ;) Met de tour heb ik 2 leuke meiden leren kennen en daar ben ik gezellig mee wezen shoppen en hebben lekker gegeten samen.

Dag 3 ging ik naar de Borobudur. Een tempel dat eigenlijk geen tempel is en uit (#)stoepa's bestaat. Het hele inmense gebouw is gebouwd uit losse stenen, zonder voegsel!! Je voelt het zelfs als je eet overheen loopt. Ik stond om iets over 4 in de ochtend (!) klaar om opgehaald te worden. Toen er na een half uur nog niemand was gekomen begon ik me een beetje zorgen te maken...een bus verscheen uit het donker. Een horde mensen uit het gebouw naast mij stormde naar buiten. Ik er achteraan. Borobudur? Vroeg ik aan de man in de bus. En liet hem mijn kaartje zien. Yes, but not for you. Okééé. Duidelijk. Ik ging weer braaf op mijn plekje staan bij de receptie. Nog maar even wachten. Inmiddels kwart voor 5 geweest. De man van de receptie ijsbeerde lekker achter mij aan en snapte er ook niks van. Noodnummer maar bellen dan? Hij belde en kreeg iemand aan de lijn die beloofde direct terug te bellen. 20 minuten later nog niks. Goed. Dit gaat 'm dus niet worden dacht ik. Ze zijn me vergeten!! Om half 6 krijgt de receptie een telefoontje. Excuses. We zijn je vergeten op de lijst te zetten... terug naar bed dan maar... Die middag ga ik naar de Prambanan. En andere beroemde tempel (Unesco) Erg indrukwekkend! Het zijn grote torens met trappen ervoor. Als je omhoog loopt heeft elke trap een kamertje dat pikkedonker is. In dat kamertje staat een beeld van een van de vele goden die ze hier hebben. Beetje creapy zo in het donker maar met een lichtje erbij, super mooi! Die avond vroeg naar bed want ik had een herkansing voor de Borobudur!

Ik werd 20 minuten eerder opgehaald dan de afgesproken tijd. Overdrijven is ook een vak, haha! Maar goed. Ik zat in de bus en was onderweg. Weer 2 meiden leren kennen en samen een gids gedeeld ter plaatse. Wat een indrukwekkend bouwwerk! Niet normaal! Van het verhaal dat in de muren gekerfd staan tot de bovenste verdieping met de "bellen" met daarin de boeddha's! Echt: wauw!
Later die dag ben ik naar ford Vredeburg gegaan om een stukje geschiedenis te pakken en naar Malioboro Street geweest met de vele kraampjes langs de weg. Nummers uitgewisseld met de meiden en in een leuk restaurantje een hapje gegeten en mijn eerste Bintang biertje gedronken :)

Dag 5 is inmiddels aangebroken en terwijl ik dit schrijf zit ik in de trein naar Malang (bijna 9 uren lang). Het heeft er erg veel van weg dat dit de trein is naar Siberië... Mijn god. Van +35 naar -15. Ik zit hier dan ook met mijn jas aan een sjaal een trui een T-shirt en een lange broek, sokken en gympen nog te rillen als een rietje! Het meisje achter mij heeft zelfs handschoenen aangetrokken! Hahaha! Morgen zal ik de Bromo vulkaan gaan zien/beklimmen! Dan zal ik deze kleding ook allemaal nodig hebben ben ik bang ;) Ik kijk voor nu nog even uit het raam en zie de rijstvelden voorbijschieten. Ik geniet van mijn witte boterhammen met kaas en jam die het vrouwtje bij de receptie met liefde voor mij heeft gemaakt. Ik spreek jullie later!

X

(#)Stoepa
Een stoepa is een boeddhistisch bouwwerk dat de relieken (= as of persoonlijke bezittingen) van een boeddhistische heilige bevat. Een stoepa is van oorsprong een massieve ronde structuur, gebouwd op een vierkante verhoging.

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2016

Laatste week Thailand!

07 Mei 2016

Thailand! Tempels tempels tempels!

27 April 2016

Gili Trawangan, dokter part 2 en Kuala Lumpur!

23 April 2016

Zon, zee, kookles, dokter...!

16 April 2016

Van Java naar Bali
Vanessa

Actief sinds 05 Maart 2010
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 20230

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 25 April 2016

Indonesië

05 Augustus 2011 - 25 Augustus 2011

Polen-Tsjechië-Italië

11 September 2010 - 06 November 2010

Spaans in Salamanca

28 April 2010 - 19 Mei 2010

Costa Rica

18 April 2010 - 27 April 2010

Cambodja

05 April 2010 - 18 April 2010

China-Cambodja-Costa Rica

Landen bezocht: