Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Vanessa Dorrestein - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Vanessa Dorrestein - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: vanessadorrestein

Blijf op de hoogte en volg Vanessa

25 April 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Er waren geen vluchten op het moment dat ik van Siem Reap naar Phnom Penh ging, maar ik heb gevlogen! En wel met een taxi! Volgens mij had die man haast. Nadat hij zijn hand had losgemaakt van zijn stuur (die zat volgens mij vastgelijmt aan zijn toeter) heeft hij mij geholpen bij aankomst in Phnom Penh met mijn bagage. Heb inmiddels Het Paleis gezien, Nationaal Museum en de Killing Fields...Daarmee heb ik ook de hele andere kant van Cambodja gezien. Wat was dat verschrikkelijk! Ik heb de boom gezien waartegen baby's dood werden geslagen, de massagraven, het monument met alle schedels... Wat echt veel indruk op mij maakte was dat door de regen die valt, op de paden waar je loop allemaal botten omhoog komen en kledingstukken... echt onbeschrijvelijk. Daarna ben ik naar het museum geweest waar de gevangenissen waren en waar de
Rode Khmer de mensen martelden. Ik heb daar foto's gezien die nooit meer van mijn netvlies zullen verdwijnen.
Ze maakten namelijk foto's van de mensen die al vermoord waren, als bewijs. Er waren mensen die moesten huilen bij het zien en horen van de verhalen en foto's, maar ik dacht dat ik moet overgeven. Ik heb me de hele dag zo klote gevoeld! Ik denk dat de foto's die ik heb gemaakt ga wissen. Het zit nu in mijn hoofd en ik denk niet dat ik er foto's van wil hebben. Misschien alleen van de toren waar de schedels en beenderen in liggen. Maar ja. Dit hoort er ook bij. Ik wilde eerst weer naar buiten lopen toen ik de eerste beelden zag. Ik dacht echt: dit wil ik niet zien en dit wil ik niet weten. Ik ben toch gebleven. Ik vond dat ik ernaar moest kijken om te weten hoe het is geweest voor het volk hier. Ik heb de hele route doorgelopen. Ik was echt de hele dag van slag, en nog, als ik dit weer schrijf. En het is nog maar zo kort geleden, 1979 was het einde van de Rode Khmer. Pol Pot heeft in de 3 jaar, 8 maanden en 20 dagen dat hij aan de macht was zo'n beetje het hele land uitgemoord!
Goed, na dit verschrikkelijke verhaal ga ik ook weer verder met wat leukere dingen! Ik ben vandaag naar het 'strand' van Koki geweest. Was echt super! Allemaal hutjes op palen in het water met daken van riet, waaronder je lekker kunt eten of lekker liggen. Op zo'n moment mis je wel je familie, vrienden of een liefje naast je zijde hoor! ;-) Maar ik heb heerlijk een boekje gelezen en het was echt ontspannen zo op het water. Kwam er echt met een lekker gevoel vandaan! Echt een aanrader! Je moet alleen niet denken dat je mooi, blauw, helder water hebt hoor, haha! Heb ook nog een bezoek gebracht aan de grote centrale markt. Is wel een beetje hetzelfde al die markten, maar mooi gebouw en leuk om even doorheen te lopen. Ga zo naar de night market. Net even lekker een stukje op de boulevard gelopen. Best een mooie moet ik zeggen. Hotel ligt gunstig (Kambuja Inn) op loopafstand van het museum, paleis en de rivier. O, ik heb trouwens ook nog een tempel gezien, Phnom Wat. Loop ik daar lekker door het parkje, krijg ik ineens een berg rijst in mijn nek! Zat er een aapje in de boom rijst naast zijn bek te kieperen, haha! Kerst zal ook nooit meer hetzelfde zijn! Ken je die dingen in kerststukjes, ze zijn (meestal) bruin, soort van rond, gaatjes erin, lijkt op een gedroogte plant? Nou, in die gaatjes zitten dingen die op eikels lijken en die kun je eten!! Ik vraag me echt af waarom wij die dingen in godsnaam in onze kerststukjes doen! Ik heb ze (natuurlijk) gekocht omdat ik het wilde proeven. Best lekker! Smaakt een beetje naar makke kastanjes. Liep ik gister op een markt hier, bakken vol met spinnen, torren, larven en kuikentjes, zo uit het frituur. Echt om misselijk van te worden. Die heb ik dus niet gekocht. Vooral die spinnen, die had ik nog nooit als snack gezien! Wist je trouwens dat Cambodja een Franse kolonie is geweest en ze daardoor nog steeds stokbrood op straat verkopen? (en macarons Fiona, haha! :-D) en dat de taal die ze spreken Khmer heet? er een mega groot deel van de bevolking nog steeds niet kan lezen en schrijven? De ouderen (vaak) Frans kunnen spreken omdat ze dat vroeger op school kregen en de kinderen van nu Engels krijgen op school (als ze tenminste naar school gaan en niet de straat op worden gestuurd om geld te verdienen voor hun ouders)? De huizen hier (vrijwel) allemaal op palen staan en van hout zijn? Nou ik vertrek morgen en hoop dat mijn vlucht gaat...Allemaal duimen voor mij! 1 dag/nacht in Nederland en dan op naar Costa Rica! :-D

Tot snel!!

Groetjes en dikke kus,
Vanessa

  • 25 April 2010 - 13:41

    Marten:

    goede reis en tot snel! Dat van die macerons is echt een giller! Liefs

  • 27 April 2010 - 11:32

    Juliette:

    Hey vanes!

    Wat een supermooie verhalen! Het is echt een avontuur en volgens mij doet het je heel erg goed!

    Ik wens je superveel plezier en natuurlijk een goede reis :)

    Liefs van Juul

  • 29 April 2010 - 08:42

    Deborah Holtjer:

    Very impressive Vanessa,your seeing and learning so much.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vanessa

Actief sinds 05 Maart 2010
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 20305

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 25 April 2016

Indonesië

05 Augustus 2011 - 25 Augustus 2011

Polen-Tsjechië-Italië

11 September 2010 - 06 November 2010

Spaans in Salamanca

28 April 2010 - 19 Mei 2010

Costa Rica

18 April 2010 - 27 April 2010

Cambodja

05 April 2010 - 18 April 2010

China-Cambodja-Costa Rica

Landen bezocht: